FORSLAG TIL NY BARNEHAGELOV

Hegle barnehage; Levangers koseligste barnehage? Ja, vi synes nok det😊 Utviklingen av barnehager går mot færre og større barnehager i Norge. Også her på Levanger. Slik har det vært i mange år, og Levanger kommune har jobbet for å øke kommunale plasser. Vi som er en liten privat barnehage, føler vi jobber mot strømmen. Vi er lykkelig som liten, og mener små barnehager absolutt har en plass i mangfoldet.

Det er nå kommet forslag til ny barnehagelov!

I november kom regjeringen med et forslag til ny barnehagelov, og denne er nå ute på høring. Lovforslaget er omfattende og høringsnotatet er på 213 sider. Det innebærer blant annet at foreldrenes rett til å velge barnehage, og de private barnehagers forutsigbarhet vil bli svekket.

I Levanger kommune er det nå blitt mindre private barnehager enn for bare noen år siden. Enkeltstående barnehager som Hegle barnehage finnes det nesten ikke igjen i kommunen. Å ha et mangfold i barnehagetilbudet mener vi er positivt for barn og foreldre.

At det er sunn konkurranse i barnehagesektoren bidrar til å utvikle tilbudet, og gir oss et godt tjenestetilbud, noe som gjør Levanger til en attraktiv kommune å bo og bosette seg i.

Dette innebærer at foreldre kan søke barnehageplass med tanke på blant annet nærmiljø, pedagogisk retning, rykte og så videre.

Det nye Lovforslaget i korte trekk:

-       Fjerner nasjonale regler for likebehandling

-       Hver kommune skal utarbeide tilskuddssystem

-       Legge ned private plasser, uavhengig av søkertall

-       Kommunal overstyring av barnehagens matservering etc.

Forslaget til regjeringen er at kommunen skal få svekke og overstyre foreldrenes valg og prioriteringer ut fra egne “behov”. For eksempel skal kommunen ved overkapasitet kunne fylle de kommunale barnehagene først uavhengig av foreldrenes ønsker. Ditt valg vil dermed ikke telle.

Dette gir også en uforutsigbar situasjon for oss som privat barnehage. En privat barnehage lever av foreldrebetaling og offentlige tilskudd, og vi får selvsagt bare foreldrebetaling og tilskudd for de barna som går hos oss.

I dag er det foreldrene sine valg som avgjør om Hegle barnehage har livets rett. Vi er avhengig av søkere. Vi har de siste årene merket konkurransen, og oppfordrer alle foreldre til å sette seg inn i hvilken barnehage en ønsker at sitt barn skal gå i. Er det en fordel med stor barnehage? Og passer det best for deg og ditt barn?

En barnehageplass som blir stående tom gir oss ingen foreldrebetaling, ingen tilskudd og dermed mindre inntekter. Dette kan gå ut over tilbud og kvalitet, og selvsagt blir det en stor uforutsigbarhet for eiere og ansatte.

Foreldrebetalingen er om lag 15% av inntektene våre, og de øvrige inntektene er offentlige tilskudd.

I dag er det lovfestet at de kommunale og private barnehagene skal likebehandles og det er nasjonale regler som fastsetter hvordan tilskuddene skal beregnes. Med det nye lovforslaget vil regjeringen avskaffe det nasjonale regelverket. Det skal isteden bli opp til hver enkelt kommune å avgjøre hvor mye de private barnehagene skal få i tilskudd, og dermed kan de bevisst eller ubevisst forkjelldbehandle barn og barnehager.

I dag har de private barnehagene en godkjenning som er permanent. Dette vil også regjeringen gjøre om på nå. Nå skal godkjenningen kunne endres hvert 10. år med to års varsel. Dette kan i praksis bety at kommunene kan redusere det antall barnehageplasser vi har over tid, og etterhvert kan dette i praksis slå beina bort under oss private.

Det er viktig at alle engasjerer seg i denne saken.

Dere kan signere underskriftskampanjen "Mitt barn - mitt valg" her:

Dere kan og også levere høringssvar på lovforslaget.

Dette kan dere gjøre her: https://www.regjeringen.no/.../horing-forslag.../id3001726/ .

Frist for å levere svar på høringen er 1. februar.

Vi setter også stor pris på om dere deler dette innlegget og/eller videoen under i sosiale medier.

Hegle barnehage, en artig reise på livets vei!