Midtvinter

Midtvinter, som vanligvis tidfestes til 12. januar, har fått denne betegnelsen fordi dagen ligger midt mellom vintermål 14. oktober og sommermål 14. april. Vi ville markere denne dagen, og bestemte oss for å gjøre noe litt utenom hverdagen vår😊

Det meste av snøen hardde regnet bort, så vi bestemte oss for å la kreativiteten råde inne og delte oss i små grupper. Ulike stasjoner og alle gruppene utfordret sansene våre på ulikt vis.

Den ene gruppen tok inn snø, kaldt vann og varmt vann som barna fikk kjenne på med hender og føtter. "Æ likt det varme vannet best" fikk vi høre etterpå. Mens andre var stolte over å ha turt å ha føttene i det kalde vannet.

Ei gruppe lagde vinterkunst i fine farger. Det ble nydelige snøkrystaller i hvitt og blått med glitter på. Et fellesprosjekt som stolt ble hengt opp på veggen til pynt.

Ei gruppe hadde lagd snø med maizenna og vann. Dette ble en merkelig deig som var både fast og rennende på en gang. Skikkelig merkelig å holde på med, men også veldig artig.

Siste gruppeaktivitet var å besøke vinteren. På dette rommet hørte vi lyden av storm, og vi kunne gå å se på at det snødde inne. En magisk snø som ikke var kald. Der var ungene med på solhilsen for å ønske sola velkommen tilbake.

En herlig og magisk dag hvor alle barna fikk være med i alle gruppene, og vi ønsket lysere dager velkommen😊