EI MAGISK ADVENTSTID

Å skape forventninger til julen gjøres på mange forskjellige måter i barnehagen. Det er mye barna skal være med på, lage og ikke minst lære om. Det å skape en rolig førjulstid med barna er så viktig, la de få erfaringer og kjennskaper til julens tradisjoner på en god måte. Ikke stresse, men ha det artig! Det er dette vi jobber for å klare i adventstiden hos oss i Hegle barnehage.

Tiden før julen er en tid vi verdsetter høyt, og små og store har det spennende, moro og er kreative sammen. Barnehagen har hatt en ny og egen adventskalender dette året. I vårt arbeid for å fremme gode sosiale relasjoner har vi valgt å ha barn i fokus og hver dag har vi dagens adventsbarn.Kalenderen har fungert ved at et nytt barn er i fokus, og de andre barna skal se dette barnet, og fortelle om barnets gode egenskaper. Vi henger opp bilde av barnet i kalenderen vår og dette barnet får ekstra oppmerksomhet fra alle.  På denne måten øver man seg på å være i fokus og å motta gode ord. De andre får øvd seg på å sette ord på beskrivelser og det å gi ros til andre. Dagens adventsbarn får henge opp et hjerte i vinduet som nedtelling til jul. Barna er blitt utrolig flinke til å rose hverandre, og minst like viktig er at rosen passer til det enkelte barn. Dette har vært en flott kalender😊

Småbarnsavdelingen har også en egen kalender med fokus på tegn til tale. I kalenderen deres er det dagens tegn som trekkes fra små konvolutter. Ivrige barn gjentar tegnene og vi kan allerede mange.

I tillegg til advents-kalenderen har vi hatt mange spennende ting på gang. Vi får stadig vekk filmesnutter fra nissene og rampenissen er aktiv som aldri før. Nissen kommuniserer med barna ved å legge lapper i barnas ull-sokker. På denne måten vet vi at magien fremdeles er her. Bilder og filmsnutter viser oss også at alle nissene og selveste julenissen har det travelt og jobber på oppe på loftet.

Julen nærmer seg med stormskritt, og da også juleferien. Det har vært ei fin førjulstid i Hegle barnehage, og jeg tror alle barna har hatt det helt supert. Flotte juleoverraskelser har de laget, vi har bakt litt, tullet mye og alle nissene har virkelig vært tilstede.

Vi gleder oss til 2024, og til å fortsette å skape hverdagsmagi med barna.

På Hegle barnehage ønsker vi alle en riktig god jul og et godt nytt år!