BYTTEDAG

En byttedag av klær, sko, bøker og lignende er et flott bidrag til å fremme gjenbruk og motvirke bruk-og-kast-mentaliteten. I dag forbruker vi mye mer enn hva som er bærekraftig for kloden. Gjenbruk er å ha en bærekraftig livsstil.

Foreldre ble invitert til barnehagens forsamlingssal før de hentet barna. Her ble det servert kaffe med noe attåt, og de kunne se etter noe «nytt» til barna. På denne måten ble det også lagt rette for å bygge sosiale nettverk mellom foreldrene.

Hvert år har barnehagen fordypet seg i ett tema over tid. Dette har tidligere vært i forhold til FORUTS barneaksjon. Vi har samlet inn penger som har gått til barn i andre land. I år har vi på Hegle valgt et litt annet fokus. I år har vi valgt å se mot oss selv og hva som skjer rundt oss. Vi ønsker å sette fokus må miljø, gjenbruk og det å dele på de ressursene vi har.

FNs bærekrafts mål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.

En byttedag i barnehagen er et lite steg/ tiltak for å bedre klima. Og kan også komme inn under FNs bærekrafts mål nr. 12: Ansvarlig forbruk og produksjon. Om vi kan bruke klær dobbelt så lenge, vil vi halvere vårt klimaavtrykk i forhold til klesproduksjon.

Klesproduksjon er et stort klima- og miljøproblem

Å produsere tekstiler og sko forbruker mye vann og energi, forurenser vannveier og påvirker biologisk mangfold blant annet ved stort kjemikalieforbruk i farging og trykk.

Klesproduksjon gir store CO2-utslipp i produksjon og frakt.

Klær av syntetiske materialer sprer mikroplast fordi fibrene løsner under bruk. Mye av mikroplasten havner i havet.

Klesproduksjon bruker jord som kunne vært brukt til å produsere mat.

Kilde: Framtiden i våre hender

Denne dagen var det 144 plagg som fikk nye eiere i barnehagen:) Det er vi stolte av!

(De plaggene som ble til gode ble gitt til Fretex, og forhåpentligvis får de nye eiere senere).