TORSDAGSGRUPPEDELING PÅ HEGLE

I barnehagen skal barn føle seg trygge, oppleve tilhørighet og trives. Barn som går i små̊ grupper i barnehagen får mindre atferdsproblemer på skolen, viser forskning fra NTNU. I vår barnehage har vi gruppedeling flere ganger i uken. Organiseringen varierer, men hver torsdag har vi aldersblandet grupper og rullerer på 4 aktiviteter. Hver gruppe får være på alle aktiviteter etter tur, og når de kommer tilbake til første gruppe endrer man aktivitet i den gruppen.

Barna får leke som de ønsker fram til kl 9.15. Da starter dagen med samling av alle barna og de blir fordelt i gruppene. Gruppedelingen varer frem til lunsj (som den ene gruppen har laget).

Vi har stratet med følgende 4 grupper:

1.        Lekegruppe inne
  2.        Formingsgruppe
  3.        Mat gruppe
  4.        Ute gruppe

Målsetting:

•          Barna skal bli bedre kjent både i aldershomogene og aldersblandet grupper. Vi har fokus på lek, samspill og vennskap
  •          Utvikle lekekompetanse
  •          Skape mer ro og konsentrasjon for det enkelte barn i forhold til lek og aktivitet
  •          Fremme kontakt og stimulere til vennskap mellom barn
  •          Trene på spesifikke områder som språk, motorikk og/eller sosiale ferdigheter
  •          Styrke språkutvikling hos barn
  •          Utvikler sin begrepsforståelse
  •          Fokus på mat og helse, samt deltagelse i matlaging. Vi skryter høyt av mat gruppe som lager deilig lunsj til alle.
  •          Oppmuntre og stimulere til positive handlinger, hjelpe hverandre; være gode mot hverandre; store hjelper små
  •          Stimulere fantasien, kreativiteten og fin-motorikken.
  •          Opplever glede ved å bruke naturen til turer og lek

Hvorfor:

Den voksne får god oversikt over leken og kan i ro observere samhandlingen mellom barna for deretter eventuelt å bidra støttende på en hensiktsmessig måte. Barnehagen jobber for et mobbefritt miljø, og dette er en del for å fremme sosiale relasjoner.

De samme grupper består over tid slik at barna blir kjent med hverandre, bygger relasjoner, opplever og erfarer glede ved å delta i gode leke situasjoner. Ansatte legger til rette for lek på tvers av avdelinger slik at barn som vanligvis ikke treffes, får mulighet til å leke sammen.

Erfaringer så langt:

• God lek på tvers av aldersgrupper.
  • Mer ro og konsentrasjon til enkeltbarn
  • Oppdager "nye" gode lekekammerater, fremmer nye vennskap
  • Tryggere barn
  • Glede over å "gi" noe til felleksskapet (lage mat til alle)
  • Lettere å bruke sin stemme i liten gruppe. Flere tørr å bruke egen stemme.
  • Samhandler med flere
  • De voksne ser alle barna bedre.
  • Alle får delta i samme aktivitet, god fellesksapsfølelse etterpå.

Kims lek: