Barna får leke som de ønsker fram til kl 9.15. Da starter dagen med samling av alle barna og de blir fordelt i gruppene. Gruppedelingen varer frem til lunsj (som den ene gruppen har laget).
Vi har stratet med følgende 4 grupper:
- Lekegruppe inne
- Formingsgruppe
- Mat gruppe
- Ute gruppe
Målsetting:
- Barna skal bli bedre kjent både i aldershomogene og aldersblandet grupper. Vi har fokus på lek, samspill og vennskap
- Utvikle lekekompetanse
- Skape mer ro og konsentrasjon for det enkelte barn i forhold til lek og aktivitet
- Fremme kontakt og stimulere til vennskap mellom barn
- Trene på spesifikke områder som språk, motorikk og/eller sosiale ferdigheter
- Styrke språkutvikling hos barn
- Utvikler sin begrepsforståelse
- Fokus på mat og helse, samt deltagelse i matlaging. Vi skryter høyt av mat gruppe som lager deilig lunsj til alle.
- Oppmuntre og stimulere til positive handlinger, hjelpe hverandre; være gode mot hverandre; store hjelper små
- Stimulere fantasien, kreativiteten og fin-motorikken.
- Opplever glede ved å bruke naturen til turer og lek
Hvorfor:
Den voksne får god oversikt over leken og kan i ro observere samhandlingen mellom barna for deretter eventuelt å bidra støttende på en hensiktsmessig måte. Barnehagen jobber for et mobbefritt miljø, og dette er en del for å fremme sosiale relasjoner.
De samme grupper består over tid slik at barna blir kjent med hverandre, bygger relasjoner, opplever og erfarer glede ved å delta i gode leke situasjoner. Ansatte legger til rette for lek på tvers av avdelinger slik at barn som vanligvis ikke treffes, får mulighet til å leke sammen.
Erfaringer så langt:
- God lek på tvers av aldersgrupper.
- Mer ro og konsentrasjon til enkeltbarn
- Oppdager "nye" gode lekekammerater, fremmer nye vennskap
- Tryggere barn
- Glede over å "gi" noe til felleksskapet (lage mat til alle)
- Lettere å bruke sin stemme i liten gruppe. Flere tørr å bruke egen stemme.
- Samhandler med flere
- De voksne ser alle barna bedre.
- Alle får delta i samme aktivitet, god fellesksapsfølelse etterpå.
Kims lek: