3 HMS UKEN= NASJONAL BRANNVERNUKE

Vi har årlig brannvernforebyggende arbeid i barnehagen. Gjennom hele uke 38 fokuserer vi på brannvern gjennom aktiviteter, samling og i tilrettelagte lekemiljø.

Denne uken har vi gjort masse aktiviteter tilknyttet brann og brannvern, Barna har fått en begnynnende opplæring i forhold til brann, og vi har snakket om hva man må gjøre dersom vi er så uheldige og blir rammet av brann. Bjørnis er vi også blitt kjent med, og vi har danset bjøris dansen:)
Mandag fikk vi besøk av brannbil og brannmenn. Brannbilen sto åpen så vi fikk sett hvilke verktøy og redskap en brannbil må ha til enhver tid. Stor stas for både små og store.

Tirsdag ble det laget bål og Romlesnurr fikk leke ekte brannmenn. Brannsentralen sa som følger; «Brann i bål på Hegle barnehage!». Alle brannmenn til vannslangen! Barna på romlesnurr fikk heldigvis slukket brannen med vannflasker til slutt.

Onsdag lærte vi oss hva en brannøvelse er, og hva vi skulle gjøre når det skjer. Man skal gå rolig til døra, deretter rolig ned trappa og så møte opp på møteplassen. Vi snakket også om hva som er lurt dersom det er mye røyk. Er det lurt å gå dit røyken er? Vi reflekterte rundt dette, og fant til slutt ut at det kanskje var lurt å legge seg på gulvet og krype til nærmeste nødutgang. Barna erfarte også at brannalarmen hadde veldig høy lyd. Denne hørte vi på flere ganger for å øve oss i forkant av brannøvelsen.
En av de ansatte hadde ordnet med en brannhjelm hver til barna, som vi har hatt på barnehagen. Den får de med seg hjem til odel og eie.
Torsdag tegnet vi masse bjørnis-tegninger og perlet bjørnis. Vi lyttet til musikken hans og danset til. Vi har også hatt formingsaktiviteter gjennom hele uka.
Brannvern uken ble avsluttet med en varslet brannøvelse.
Veldig lærerrikt og artig med brannvernuke!