SEPTEMBER ER VÅR HMS MÅNED

Barnehagen er barnas «arbeidsplass» og vi skal i september lære om Helse- miljø og sikkerhet = HMS. HMS er nyttig å ha med seg både i barnehagen og hjemme. Første uken i september handler om førstehjelp…

Vi blir kjent med Henry. Henry kan lære oss mye om hva man kan gjøre om vi møter noen som har slått seg, brent seg eller blitt bevistløse.

Henry er utviklet for å øke barns bevissthet om, kjennskap til og interesse for førstehjelp. Samtidig handler det om å utvikle omsorgsevne, ansvar og hjelpevilje hos barna og å spre kunnskap om Røde Kors' kjerneverdier som humanitet og nøytralitet. Ideen om at selv små barn kan ta ansvar, vise omsorg og hente hjelp er en viktig del av Henry-opplegget.

Barnehagen ønsker å starte førstehjelpsopplæringen så tidlig som mulig for og styrke den generelle befolkningens førstehjelpskunnskap. Ideen om at selv små barn kan ta ansvar, vise omsorg og hente hjelp er en viktig del av Henry-opplegget. Det skal føles trygt å hjelpe andre. Gjennom dukken Henry og de 10 uhellene han utsettes for lærer barn hvordan de kan hjelpe gjennom 3 enkle steg som er læringsmålene:

1. Spørre hva som har skjedd
  2. Hente en voksen/Ringe 1-1-3
  3. Hjelpe (Sammen med voksen)

Vi har øvd på stabilt sideleie og dette ble vi ganske gode på😊