TIRSDAG ER TURDAG

Tirsdag er barnehagens turdag. Barna har med seg sekk med matpakke og drikke. Rammeplan for barnehager sier: Personalet skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforskning og læring.

Hegle barnehage har fantastiske turområder nært barnehagen, og på årets første tur hadde vi tre forskjellige turmål.

-          En gruppe dro ned til skolen,

-          Noen til lille-haugen

-          Skoleklubben dro i skolen for å lete etter sopp.

Barna som skulle på sopptur, hadde hatt lyn-kurs i regler i fht sopp. Ingen får smake på sopp i skogen, noen sopper er svært giftig,  VI leter etter gul kantarell (sett på bilder)…. Andre sopper kunne vi se på og prate om, eller bruke app for å finne ut hvilken det var.

Mål med turen:

•          Finne matsopp.
  •          Lage soppsuppe til hele barnehagen i morgen
  •          Gi barna erfaring med at man kan sanke maten sin selv

Å finne mat i naturen er moro. Barn blir glade og stolte når de kan spise sopp de selv har plukket. Kunnskap om hva vi kan spise fra naturen beriker livet og er en del av vår bærekraftige framtid. I morgen skal vi lage kremet soppsuppe, med nystekt brød til. Det blir deilig det!!!

Hørt på turen:

«æ synes det lukter så godt av kantarellen» - Eg5