YOGA

I en hverdag fylt av mange inntrykk og krav kan barnet ha et økt behov for evnen til selvregulering. Barneyoga innehar mange verktøy som gir akkurat dette og det blir formidlet på en leken måte som gjør at barn lett kan ta i bruk det de har lært og integrere det i hverdagen. I dag har alle fått være med å prøve Yoga på barnehagen.

Motiverte og konsentrerte barn i små grupper startet yogaen en sommerfugl stilling før alle ble med på en solhilsen. Vi kjente på egen mage og øvde oss på å puste helt ned i magen. Med håden på magen kunne vi kjenne at pusten kom helt ned i den.

Etter solhilsen hadde vi dyreyoga. Vi gjorde øvelser som imiterte disse dyrene: giraff, flaggermus, flamingo, elefant, nesehorn, hund, slange, ku, tiger, krokodille og skilpadde.

Den fysiske delen av yogaen lærer barnet kroppskontroll, stimulerer bevegelsesglede og gir tillit til egne evner via øvelser som stimulerer koordinasjon, balanse, styrke og ro. Rent mentalt stimuleres barnets konsentrasjon og fokus samt kreativitet og tilstedeværelse i øyeblikket.

I samtale med barna etter gjennomført yoga, var de veldig fornøyd med egen innsats. I tillegg syntes de også at de andre barna i gruppen var flinke til å imitere dyrene. Noen av øvelsene/dyrene var litt vanskelig (eks. flamingo =stå på en fot), men disse kunne de øve seg på.

Dette var moro, og vi skal gjøre yoga igjen😊

- flamingo :)