HALVÅRSTEMA OM VIKINGER

Barnehagen har jobbet med tema VIKINGER siden februar. Vi har reist tilbake i tid og sett på hvordan vikingene hadde det - Og for en artig reise vi har hatt.

I vårt arbeid med dette tema har alle fagområdene vært knyttet til prosjektet. Hovedmål i dette prosjekt er å fremme barnas sosiale kompetanse. Barna har syntes at tema har vært spennende å jobbe med, de har vært veldig engasjert.

Noe av det vi har samtalt/filosofert om i forbindelse med tema har vært:

-          Hvordan de bodde

-          Våpen- krigere, andre vikinger. Var alle voldelige/krigerske?

-          Runer/bøker, hvem leste?

-          Klær

-          Farging av garn

-          Toalett forhold

-          Hva lekte barna med

-          Hva spiste de

-          Gikk barna på skole?

-          Hvordan fikk de tak i det de trengte

-          Hva er Håvamål?

-          Hva er en varde?

-          Er det spor etter vikinger i dag?

-          ++

Tema om vikinger har hatt mange innfallsvinkler og barnas interesseområde har styrt arbeidet fra samling til samling, som igjen har resultert i en flott forestilling; «Slaget på Frolarheim»:

På Frolarheim lever vikingene i harmoni. Folk som lever her har alle sine oppgaver og de samarbeider godt.

Volven på Frolarheim føler at det er fare på ferde … Er det noen med onde hensikter som nærmer seg? Volven deler ut beskyttelse og ber Høvdingen Odin må ruste seg og være klar.

Langt ute på havet kan vikingbarna skimte skip, hva skjer nå?

Forestillingen handler om en vikingelandsby som lever i harmoni. De har alle ulike oppgaver/gjøremål:

-          Munk

-          Vikingebarn

-          Høvdingen og kona

-          Smed som lager verktøy og våpen

-          Musikere med selvlagde instrument

-          Volve (vikingenes spåkone)

Idyllen i landsbyen blir brutt og det kommer fremmede krigere. Frolarheim ruster seg for krig. En vis mann stopper kampen og ber de snakke sammen. Det viser seg da via vikinge-tinget at de fremmede krigerne ønsker å få slå seg ned sammen med gjengen på Frolarheim. Deres landsby er blitt brent ned og de er blitt jagd. På tinget blir fremmed krigerne hørt og ting-dommer mener de bør få bli. De to vikinge-klanene slår seg sammen, og ser at de utfyller hverandre ifht egenskaper. De blir venner og avslutter tinget med en vennskapsdans.

Vår forestilling er vår evaluering av tema. Foresillingen blir vist for barnas familie og venner. Forestillingen foregår ute og er sommeravslutning i barnehagen. I år var det godt over 100 tilskuere på forestillingen😊. Fantastisk morsom.