VÅREN PÅ HEGLE BARNEHAGE

Våren er ei herlig tid. Svaner, gås, traner, ørn og småfugl er hyppig å observere. Mindre klær og lette sko.

Vi bruker mer og mer tid ute, og utforsker naturen rundt barnehagen. Vi finner stadig vårtegn, som knopper på trær og blomster som å titter frem.

På barnehagen har barna fått muligheten til å plante frø og se dem vokse. Vi har plantet både gressløk, beter, blomster. Gulrot og poteter er også straks på tur ned i kassene våre.

Frøene som er plantet inne, er blitt vannet regelmessig og er nå klar for å plantes ute i vår lille hage. Barna ser hvordan planter vokser og hva som skal til for å få dem til å trives.

I utetiden ser vi at det kommer insekter frem igjen, og dette er en fin mulighet til å lære mer om dem. Vi har innsekts-hotell, og ser etter marihøner, bier, sommerfugler og andre insekter som de titter frem når det blir varmere. Vi har fin mulighet for å undre oss sammen med barna, og lære de om hvorfor insekter er viktige og hvordan vi kan ta vare på dem.

Naturen byr på gleder, overraskelser og nytt liv.