BRANNVERN I BARNEHAGEN

Brann kan oppleves som et skremmende tema for mange, men vi synes det er viktig at barna lærer om hva de kan gjøre for å forebygge brann, og hva de skal gjøre hvis ulykken først er ute.

Hvert år arrangerer vi Brannvernuke på barnehagen i uke 38.

Det er ikke tilfeldig at Brannvernuka arrangeres om høsten: Da går vi inn i den årstiden der antall boligbranner vanligvis øker.  På barnehagen har vi pedagogisk materiell hvor samtaler og øvelser blir gjennomgått sammen med barna. Brannbamsen Bjørnis er også med.  Vi leker brannmenn, vi øver oss på å ringe riktig telefonnummer, bruker sansene og prater om hva vi skal gjøre om ulykken er ute.

Vi oppfordrer barna og familiene til å gjennomføre brannøvelse i hjemmet .

Etter brannvernuken gjennomfører vi en planlagt brannøvelse med evakuering. En typisk brannøvelse består gjerne av tre faser: Forberedelser, gjennomføring og evaluering.

Etter brannøvelse samles vi på avdeling og prater vi om øvelsen, og om det var ting som kunne vært gjort annerledes.

All erfaring viser at det nytter å være forberedt: Brannøvelser skaper trygghet og bevissthet blant de ansatte og for barna.