HØST OG HØSTENS GLEDER

Endelig er det høst. Se på fargene rundt deg, og kjenn på luktene. I september og oktober kan vi glede oss over endringer i naturen. Meningsfulle hverdager skaper livsmestring!

Vi har hatt fine dager med mye godt vær i starten på denne høsten.

Barna har brukt området i barnehagen kreativt, og blant annet funnet store mengder med larver. Vi har undret oss sammen, studert og forsøkt å mate de..... Etter flere dager med sol og godt vær, ble det plutserlig mange sommerfugler rundt oss. Kanskje var det akkurat de larvene vi gav god pleie??

Utenfor barnehagen er kornet slått, og vi har fått sett maskinparken til bøndene rundt oss i aksjon. Dette er så spennende.

Vi har gått på tur i nærmiljøet. Her har vi øvd på trafikksikkerhet, hatt turvenner i tur-tauget og spist maten vår på nyslått åker.

Tur er viktig, både for små og store. Rammeplanen sier blant annet:

*Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider (rammeplan s. 52).

I vår satte vi poteter i "potetsengen" vår. Disse har vi nå tatt opp, og du verden så mange det ble. I dag har vi har kost oss med ovnsbakte poteter.  Ellers har rips, bringebær og solbær blitt spist underveis. Gulrøtter står fremdeles i jorden ennå, men vi har planer om gulrotsuppe en dag.

Vi ser frem til mange fine høstdager fremover.