VENNSKAPSUKE

Nå, i starten på et nytt barnehageår, har vi valgt å legge til rette for ei vennskapsuke. Venner gjør barn mer robuste, en slags «vaksinasjon» mot stress og motstand. Venner gir beskyttelse mot ensomhet, mistrivsel, mobbing og psykiske problemer. Venner er viktig for utviklingen. Å starte barnehageåret med fokus på vennskap synes vi er viktig!

Ved fokus på vennskap, blir barna flinkere til å oppfatte hva andre tenker og føler, dvs får bedre sosiale ferdigheter og blir mer empatiske. Økt evne til å ta initiativ, og større evne til problemløsning.

De minste barna knytter også tidlige vennskapsbånd. Vennskap hos de minste handler om glede over å være sammen, glede over fellesskapsfølelse, å skape mening sammen og felles humor. De minste kunne stolt vise frem sitt felles prosjekt; vennskapstreet:)

Hver dag i vennskapsuken trekker barna et aktivitetskort. På kortet står det forskjellige aktiviteter/leker vi (både barn og vokse) skal gjøre sammen. Alt med fokus på å delta og ha det artig sammen. I tillegg til felles aktiviteter, har vi samlinger med fine sanger og gode samtaler. Her prater om vennskap; Hva er en venn? Hva gjør venner sammen? og Hvordan kan vi få venner?