Uvarslet brannøvelse i barnehagen

Alle barnehager skal gjennomføre brannøvelser. Type brannøvelse og hyppighet vil variere med utgangspunkt i risikoanalysen for den enkelte barnehage. I dag gjennomførte vi en uvarsla brannøvelse.

Barnehager er pålagt gjennom regelverket å gjennomføre jevnlige brannøvelser. En typisk brannøvelse består gjerne av tre faser: Forberedelser, gjennomføring og evaluering. Ved uvarsla brannøvelse kan ikke ansatte og barn planlegge gjennomføringen i forkant. De må handle ut fra tidligere øvelser, og evakuere.

Vi har tidligere pratet med barna om rutiner i forbindelse med brannalarm, og dagens øvelse viste at barna husker godt på hvordan vi skal handle når alarmen går.

Ansatte trekker brannkort. På kortet står det hva den enkelte ansatte har ansvar for. Alle var evakuert fra 2 etasje, og sto på oppstillingsplass før det hadde gått 2, 5 minutt. Styrer gikk inn og undersøkte om dører og vindu var lukket. Alt så bra ut.

Da barna kom inn i avdelingen, pratet vi om øvelsen og så om det var ting som kunne vært gjort annerledes.

All erfaring viser at det nytter å være forberedt: Brannøvelser skaper trygghet og bevissthet blant de ansatte og for barna.