TEGN TIL TALE

Barnehagen må sørge for at barn som helt eller delvis mangler funksjonell tale og har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon, skal få bruke egnede kommunikasjonsformer og nødvendig kommunikasjonsmidler i barnehagen.

Hele personalgruppen har nå gjennomført kurs i tegn til tale.

Det er en menneskerett å ha et språk, det er en menneskerett å forstå og bli forstått, tegn til tale er for mange veien inn til et språk. Tegn til tale er ment som støtte til verbalt språk. På  kurs har vi lært mer enn  200 håndtegn og har sunget flere sanger.

Tegnspråk kan være en ressurs for alle barn, enten de er hørselshemmet, har språkproblemer, er for små til å ha utviklet talespråk eller er fremmedspråklige. Et lite barn skjønner mye og har mye på hjertet, uten at det har ord til å fortelle om dette. Tegn lar små barn komme i gang med kommunikasjon før de klarer å bruke talespråk.

Alle ansatte har også fått og lærtsitt eget navn med håndtegn. Nå skal barna få lære sine navn i tillegg til start av de nære ting, som dagsrytme, rutner. Å lære gjennom sang kan gjøre det enklere😊

Vi gleder oss til å ta i bruk dette i barnehagehverdagen.