Påskeforberedelser i barnehagen

Vinteren begynner å slippe taket, og på barnehagen blir dagene lengre og det våres. Nå er påsken rett om hjørnet og vi er i full gang med å lage påskepynt.

Maling, fjær, karse og perler kan være noe av det vi skal benytte for å lage vår påskepynt.  Som ansatte i barnehagen må vi, som rammeplanen sier, legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk. Vi skal stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering.

Det er fint at barna kan lære seg å følge en oppgave og lage etter instrukser, men det er også fint at de får bruke sin kreative side og finner på og fram til ting selv. Gjennom verksted uke skal vi lage overraskelser som passer til påske😊.

Vi har ulike skikkelser som vi forbinder med påskehøytiden. Det er Heksa Judith og Påskeharen.

Heksa Judith er en venn av oss og dukker blant annet opp rundt påsketider. Hun er av svensk avstamming og en av påskeheksene. Vi sender påsketegninger til Judit og håper på å få brev tilbake. Kanskje hun til og med avlegger oss et besøk?

Påskeharen dukker ofte opp når vi er på påsketur. Da har det hendt at han har lagt ut spor i form av fine påskeegg som vi finner på turen. Kanskje han legger igjen et stort egg med noe lurt oppi?

Haren er en sjenert fyr som ikke liker å komme for nært mennesker. Samtidig er han veldig snill og ungene synes det er stas når han kommer innom.