BARNEHAGENS SATSNINGSOMRÅDE ER DRAMA

Ved bruk av drama skal vi ta med barna på en reise inn i fantasiens verden. Drama må ikke nødvendigvis føre frem til et ferdig produkt som skal fremføres for publikum. Det er prosessen som er viktig.

Et eksempel på Drama i hverdagen:

En liten gruppe barn får tilbud om å bli med studenten og en voksen inn på verksted. Her skal vi lage teater, og de får de i oppgave å tegne en skyggeteaterfigur, fritt valg. Figuren kan være en menneske-, en dyre- eller fantasifigur.

To av barna ville tegne på et hvit ark, og en av dem ville ha blå fordi den skulle han tegne Spider-Man.

I arbeidsøkten blir det laget en Petter-kanin som flyr på en sommerfugl, et lite påske egg, samt den blå Spider-Man. Pedagogen lagde en sommerfugl og studenten lagde et spøkelse.

Sammen med barna lages det et teaterstykke. I verkstedet har vi tidligere lagt kulisser av papp, som barna ønsker å benytte. Vi blir inspirert av bukkene bruse, men i vår fortelling ville barna bruke 3 venner istedenfor de tre bukker. Barna valgte de at disse tre vennene skulle reise til et hus med lys, og pedagogen skulle være fortelleren. Spøkelse var «trollet». Barna prøvde teaterstykket en gang sammen, deretter ville de vise stykket til de andre. Resten av barnegruppen fikk en spontan teaterforestilling, hvor aktørene brukte stemme og selvlagd figur for å formidle innhold.

De andre barna ble veldig inspirert og lagde egne figurer, og det ble dramatisert flere ulike stykker denne formiddagen.

Drama som satsninsområde bidrar til å skape spennende dager i vår barnehage, og er ARTIG!