LIVETS SIRKEL: OPPSTART AV VÅRT HALVÅRSTEMA

I år har vi et litt annerledes utgangspunkt for vårt halvårsprosjekt. Vi skal benytte oss av en kjent og kjær Disney klassiker, Løvenes konge.

Løvenes konge skal være vår inspirasjon til et spennende og morsomt pedagogisk arbeid opp mot sosial kompetanse og veien mot å finne ut "hvem er jeg". Det å bli trygg på seg selv, både som individ og i en gruppe.

I første fellessamling fikk vi brev fra Rafiki. Han jobber som sjaman i Afrika, og skrev et brev til oss for å be barna om litt hjelp. Det skinner et sterkt gult lys i jungelen. Gult er gledens farge, og alle i junglen går rundt og gleder seg til noe stort som skal skje.....Barna blir bedd om å hjelpe til med "gleder". For hver glede vi har, blir det gule lyse sterkere, og da vil den store gleden skje.

Alle barna er engasjerte og har hver sin glede. Gledene skrives ned på gule hjerter, og alle disse kan vi sende tilbake til Rafiki via vår magiske postkasse. Rafiki har samme magiske postkasse i Afrika, og mottar våre gleder der....

Frem til sommeren drives dette halvårstema frem. Vi benytter oss av barnas engasjement for å komme videre i handlingen. Alle fagområder implementeres. Evalueringen av posjektet presanteres i vår sommeravsluning. Vi setter opp en foresstilling, hvor både barn og voksne innehar roller, og vi dramatiserer hvordan denne reisen har vært.