Luciadagen

13. desember feirer vi Luciadagen i barnehagen. Dagen feires med en lysprosesjon. Prosesjonen ledes av barn som er kledd ut som Lucia i hvit kjole og med lyskrans på hodet. Vi synger luciasangen, «Santa Lucia» fra Jul i svingen.

Barnehagen skal formidle verdier og kultur. Barnehagen skal også gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap. Santa Lucia markering er en tradisjonell markering blant mange barnehager, det norske samfunnet, og det har en lang tradisjon i vår barnehage.
I år går toget gjennom barnehagen og avsluttes inne på storbarns -avdelingen. Her synger vi Luciasangen flere ganger. Rommet er pyntet til jul og lys er dempet. Dette gir julestemining.

Vi har på forhånd lagt lussekatter. Lussekattene bakes med safran som symboliserer sola og lyset, og spiralformene som er et gjennomgående tema i de ulike figurene i bakverket, er eldgamle symboler på sol og liv. Foreldrene mottar lussekatt og en kaffe ved levering, og barn og ansatte kose seg med lune lussekatter i løpet av dagen.