Inni kroppen, -Vårt arbeid med halvårstema så langt.

For en spennende reise vi er ut på. Inni kroppen vår er det mye som skjer. Vi undrer oss og gjør ulike forsøk sammen med barna.

Barna fikk i første samling gå inn i munnen, over tennene, forbi tunga og krype nedover svelget og inn i magen. Nede i magen var det mye rart å se, og det både luktet litt rart og det var mange rare lyder. Noe så litt skummelt ut. Inne i magen hørte vi magelyder. Barna er så engasjerte, og gleder seg til hver mandag og fellessamling.

Vi har gjennom våre maskoter blitt kjent med Fagocytt. Han er en del av immunforsvaret og kan spise bakterier og virus.

Fagocytt klarer ikke alltid å spise alle bakterier og virus, og da reagerer kroppen vår. Vi blir syke. Villy virker også syk. Det kommer grønt slim i lungene hans og han hoster … Vi lager også grønt slim, bare for gøy😊

Forsøk med bakterier er også gjennomført. Vi har hostet og tatt på brødskive for å se hvordan de blir i forhold til en brødskive som er helt "ren". Spennede prosess, og vi kunne se forskjell på bakterier fra hender og fra hosten. Vi konkluderte med at det er viktig å vaske hender og holde oss for når vi må hoste!

Tarmtottene Tutta, Titti, Totto og Tatta er bare 4 av 4 millioner tarmtotter i kroppen til Villy. De hjelper til å hente ut all næring fra maten og få næringen ut i kroppen der det trengs.

Vi har lært om hvilken mat som er bra for immunforsvaret, og hvilke matvarer som er med på å lage mye fjert … Mange av barna kan mange ord for fjert, og dette er artig å dele. Det er jo slik at alle slipper en fis, promp, braker, vind, gørt, smyger, luft. Også mer/oftere enn bare morgenfjerten😊

Hvor lang er hele tarmen?? Tarmen til et barnehagebarn er ca. 5,25 m lang, og hele tarmen finnes på innsiden vår. Tenk på det?!Vi målte opp 5,25 meter og barna konkluderte med at dette var veldig laaaangt. Tenk at 5,25 meter tarm får plass inni oss ..

Når vi reiste videre fra tarmen, tok våre maskoter oss  til lungene og hjerte. Vi forska skikkelig på dette. Vi fikk sponset hjerte og lunger fra Nortura. Barna fikk være med å se og ta på både hjerte og lunger. Lungene ble blåst opp og barna så at lungene skiftet farge og ble kjempe store. Vi forsøkte å blåse opp lungene etter å ha stukket hull i den ene, da virket den ikke lengre. Da ble kun 1 lunge fylt med luft.

Inni hjerte så vi flere kammer, sterke sener og hjerteklaffen. Så spennende og lærerikt.

Med stetoskop har vi ogås lyttet inni kroppen. Hjertelyden kunne vi høre.

I arbeidet videre skal vi nok se litt mer på hjertes oppgaver. Noen ganger dunker hjerte hardt og fort. Hva kan vi gjøre for å øke hjertepunpingen??  Og hvordan får vi roet helt ned?

Hvorfor er fysisk aktivitet viktig?