JUL PÅ BARNEHAGEN

Nå er det jul i barnehagen. Vi smiler og springer på loftet for å hente ned kassene med røde gardiner, julestjerner, kakeoppskrifter, lys, musikk, formingsideer, røde duker og spennende kalendere. På et blunk oser avdelingene av varme, tradisjon, forventing og god stemning. Julen omslutter oss på alle kanter. Hele sanseapparatet er i sving – gode lukter, smaker, fortellinger og opplevelser som gjør ”Jul” til det mest magiske temaarbeidet av dem alle.

Julen er en stemningsfull tid. Det er mørkere ute, vi skrur oftere av taklyset, setter på lysslynger og demper stemmene våre. Alver og nisser sender meldinger gjennom hele desember, og barna er forventningsfulle. Det skjer magiske ting på barnehagen.

Vi har flere faste tradisjoner som gjennomsyrer barnehagedagene våre i desember:

- Adventssamlinger

- Vi besøker  nissen på loftet. Vi får se hvor han bor: senga hans, verkstedet, kontoret osv.

- Vi tenner julegrana ute. Deretter er det juletregang og sang.

- Vi inviterer barnas familie til deilig julefrokost med selvlagd mat; blant annet sylte og sild.

- På nissefesten spiser vi nissegrøt etter at vi har gitt nissen grøt. Er vi heldig så får vi et glimt av nissefar.

- 13. desember har barnehagen luciatog, og da serverer vi lussekatter og kakao.

- På barnas julebord pynter vi oss i fine klær, dekker på det fineste bord og spiser deilig julemat. Denne dagen pleier nissen å komme ned fra loftet og koste oss og gå rundt juletreet.

La julen innta barnehagen som den pleier, fyll alle rom og la den lage spor i store og små.

Gledelig jul:)