VENNSKAPSLEKER

Å få en venn og å være en venn er noe av det viktigste i et barns liv. Her på Hegle er vi så modig å si at vi har vennegaranti. Vi står inne for at alle barn skal ha minimum en og venn i barnehagen.

UKE 35:

Hegles vennskapsuke er en uke med mye humor og samarbeid. Gjennom hele uken har vi hatt samlinger hvor venner og vennskap har vært i fokus. Vi snakket om hva en "god venn" er og det er sannelig ikke lett å sette ord på dette. For barna er en god venn blant annet: Leke i lag, er snill, er fin, gjør morsomme ting og ha det artig. Hver dag har vi hatt ulike øvelser, enten ute eller i gymsalen.

Uken startet med høytidlig åpning med ballongsmell, tale, tog, krabbemaraton mm..  Videre ut i uken fortsatte øvelsene;

PARLØP. Hvordan løse oppgaven med å gå når man blir bunnet sammen? Ulike strategier ble brukt, men man måtte i hvertfall samarbeide og komme i takt

POTETLØP: løpe to og to sammen, med potet på skje.

STØVELKAST PÅ BLINK I SKOGEN.

BLIMED DANS. Da er det full fokus og mange rytmer.

Å TREKKE/ "trekking".

Barna gikk sammen i grupper på 4, først skulle de trekke en voksen over gulvet på et pledd, så var det barna sin tur til å sitte på. Fin samarbeidsoppgave, der man måtte tenke på organisering og hvor er det lurt at man plasserer seg rundt teppe for å kunne få max utbytte.

Venner og vennskap kan komme til uttrykk i så mange sammenhenger og situasjoner  Denne uken har vi hatt mange ulike aktiviteter, alt med fokus på at det viktigste er å delta og ha det artig sammen.