1 ÅR MED CORONA PÅ HEGLE BARNEHAGE.

Det første man møter når man kommer til Hegle barnehage er flaska med håndsprit. Her må alle sprite hendene når man kommer og går fra barnehagen. Alt for å forhindre smitte. Det har vært et spesielt år!

12. MARS 2020 fikk vi beskjed om at barnehagen skulle stenge. Vi tok kontakt med alle foreldre og informerte om at barna måtte hentes. Mange hadde allerede fått med seg nyheten via media, og kom før vi fikk tak i de på telefonene. Før det hadde gått 2 timer var alle barn hentet og barnehagen stengt.

Etter nedstegning har vi i løpet av året vært i kohorter, vi har brukt hele huset for å dele oss opp, vi har hatt kortere åpningstid og økt renhold og hygienetiltak i barnehagen. Matpakker innført, mens møter, dugnad og tradisjoner har vært avlyst.

Vi kan se tilbake på uker med usikkerhet, stadige endringer av smittevernråd og nedstenging. Barn som har hatt foreldre med samfunnskritisk funksjon har hatt mulighet for bruk av barnehagen, men hos oss har de funnet andre løsninger.

Det har vært en spesiell tid, med nye rutiner for store og små å forholde seg til. Når det er sagt har det vel også ført med seg noe positivt. Samarbeidet, både internt blant de ansatte og ikke minst med foreldrene, har vært utmerket. Vi har måttet løse ting på en litt annen måte, men det har vært en smidighet i alle ledd.

I dag 12. mars 2021 har vi på Hegle «vanlig» åpningstid, med samarbeid på tvers av avdelingene. Selv om åpningstiden er tilbake til normalt, og livet i barnehagen er tilnærmet "vanlig" har vi planer klar for å kunne gå raskt tilbake til rødt nivå igjen...

Ikke ante vi at vi hadde savnet å være sammen så mye som det vi gjorde. Både barn og ansatte har tydelig vist at de synes det er flott å være sammen igjen, på tvers av avdelinger, alder, kjønn. Vennskap gror. VI-følelsen er her igjen, og vi nyter den!

Vi ser lyst på tiden fremover, og tenker at ja, Alt blir bra igjen!