HELSE- MILJØ OG SIKKERHET

September er HMS måned i Hegle barnehage. Vi har fokus på, og lærer om helse-miljø og sikkerhet.

HMS-arbeid omfatter alt som gjøres i barnehagen for å unngå ulykker og ivareta barn og ansattes helse, miljø og sikkerhet best mulig.

HMS måned starter med Førstehjelpsuke, og da er Henry et populært innslag Verktøypakken «Henry – Førstehjelp for barnehagebarn» er et pedagogisk læringsopplegg utviklet av Røde Kors og Laerdal Medical. Henry kan være med på å lære oss hva vi skal gjøre når noen har skadet seg og trenger hjelp.

Barnehagen ønsker å øke barns hjelpevilje, bevissthet og kunnskap om førstehjelp.

Igjennom uken har vi ulikt innhold for hver dag eks. hva vi skal gjøre om noen setter noe i halsen eller om noen har besvimt. Vi har øvd oss på stabilt sideleie og dette observeres videre i barnas lek både inne og ute.

Bevegelse: Både storbarn og småbarn har vært ute på tur. For småbarn blir turen straks mer virkelig når barnehagens refleksvester tas på og vognene trilles frem. Et stort glis om munnen før avreise. For de minste er det mye å teste ut, undre, oppleve, sanse og utforske når man er utenfor barnehagens gjerder og ut i den store vide verden. Denne verden som ligger i nærmiljø vårt og venter på små barneføtter- hender.

I hygieneuken hadde barna blant annet kursdag. Lokasjon: Gymsalen. I gymsalen var det satt ut stoler til alle og pedagog satt på scenekanten og tok imot barna. Ungene lurte fælt på hva kurs var, men vi ble enige om at på kurs så skal man lære noe og snakke sammen. Kurset handlet om bakterier og håndvask. Med engasjerte barn gikk kurset som en lek, og etter kurset fikk alle prøve ny kunnskap i praksis.