BÆREKRAFTIG UTVIKLING

BARNA SKAL LÆRE Å TA VARE PÅ SEG SELV, HVERANDRE OG NATUREN.

Her på Hegle barnehage har vi fokus på å fremme verdier, holdninger og prakis for å lære barna om bærekraftig utvikling.

Hvert år på høsten graver vi ned søppel på barnehagens uteområde. Nå i mai graver vi dette opp igjen for å se hva som har skjedd med søppelet i løpet av vinteren. Dette er et ledd i  forståelsen av hva som brytes ned, kildesortering, mijøvern og hva vi som barn og voksne på barnehagen kan bidra med.

Så hva fant vi da vi grov opp søppelet vårt?

Matpakken i matpapir og bananen fant vi ikke, men alt av hermetikk og plast lå like "fint" under jordoverflaten. Melken i melkekartongen var også like hel, men selve melken så ikke normal ut. Vi undret oss sammen med barna over dette...

I mai gjennomfører også barnehagen fast "ruskendag". Vi rydder opp i nærmiljøet:)

Vi håper at barna skal gjøre gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelene og naturen.