DEN MAGISKE FØRJULSTIDEN

Det dufter pepperkaker eller annet nybakt på kjøkkenet, de gode kjente julesangene synges av nye stemmer, flotte julegaver lages av kreative små barnehender og hver uke skjer det ting som skaper forventninger, magi og glede.

I desember i barnehagen baker vi, pakker inn juleoverraskelser, er lysnisser, har adventsamling, feirer Lucia-dagen, har nissefest og noen går i kirken. MEN mest spennede av alt er at nissen bor på loftet. Vi får komme opp på besøk, og der møter vi på selveste julenissen og alvene hans. Vi kan gjennom alvekisten se nordpolen og nordlyset, og det er vakkert ....

Som voksen sitter man ofte å drømmer seg litt tilbake til julemagien. Den tiden da førjulstiden var forventning, spenning, julekaker og mandariner, julekalender osv. Når du jobber i barnehage får du dette tilbake! Ettåringen med stjerner i øynene og som som ser på julelysene og pynten vi har hengt opp, toåringen som konsentrert har laget flere flott overraskelser, treåringen som snart kan alle ordene i "På låven sitter nissen", fireåringen som akkkurat har sluttet å være redd når vi får besøk av nissen og femåringen som får ut på hemmelige utflukter.

I førjulstiden har vi vært så heldig at vi har hatt noen få dager med litt snø.... Dette første møtet med dette mystiske hvite for noen, og for andre igjen gleden med aketurer på åkeren. I barnehagen får vi ta del i julegleden, glemme bort det voksne julestresset, formidle videre julesanger og juletradisjoner og bare kose oss en hel måned.

Julen i barnehagen er magisk!

Vi takker for et godt samarbeid i året som gikk, og ønsker en riktig god jul og et godt nytt år!