VÅRONN PÅ BARNEHAGEN

Våronn er et begrep som beskriver de faste årlige vårarbeidene i landbruket. Våronna besto historisk av gjødsling, pløying, harving og såing. Her på Hegle barnehage skal vi som tidligere år ha våronn.

Vi startet årets våronn med å samle rask og søppel rundt uteområdet. Vi raket også sammen gammelt gress.

Deretter måtte vi reparere potetsenga og gulrotåker, og så ble jorda spadd opp og vendt. Det er mye som skal gjøres klart under våronna, og vi jobber hardt slik at barnehagen er rustet for en god innhøsting. Det er alltid spennende å se hvordan et lite frø kan bli til en blomkål, brokkoli, tomat, sukkererter eller en fin blomst.

Det er for kaldt til å plante ut ennå, så vi har sådd flere sorter innomhus. Alle barna har sådd hver din solrose. I tillegg har vi sådd blomkål, brokkoli og «lærere» (forglemmegei). Når det blir litt varmere i været skal vi så gulrøtter, sukkererter og flere blomster.Vi liker å følge hele prosessen fra jord til bord.